Jaap en Rick
Monteurs Welzorg Woning op Maat, Amsterdam
“Het mooie aan het vak is dat je mensen gaat helpen en het een heel sociaal beroep is”
Passie, vrijheid en creativiteit
In dit dubbelinterview vertellen Rick en Jaap over de passie voor hun vak en de bijzondere klanten waar zij mee werken. Rick is als stagiair begonnen bij Woning op Maat en Jaap, zijn stagebegeleider, heeft hem de kneepjes van het vak geleerd. Rick is nu in vaste dienst.
Jaap: “Ik vind een klus interessant als het ook creatief is. Een klus waarbij ik samen met ouderen of mensen met een lichamelijke beperking op zoek ga naar een oplossing om hen langer thuis te kunnen laten wonen. Geen één klus is hetzelfde en daar ben ik blij om. Ik heb de vrijheid en creativiteit om voor iedere situatie het beste resultaat neer te zetten. Het is een zelfstandige functie, daar krijg ik de ruimte voor en dat past bij mij.
Rick vult aan: “Ik vind een klus het interessantst als je veel moet improviseren. De klussen zijn heel afwisselend. Als monteur woningaanpassingen is het iedere dag weer afwachten wat je gaat doen, bij welke klanten en in welke situaties je terecht komt. Je moet zelf met oplossingen komen en dat is het leuke eraan. Het mooie aan het vak is dat je mensen gaat helpen en het daardoor een heel sociaal beroep is. Met iedere klant maak je wel een praatje”.
Jaap: “Soms gaat het om een simpele aanpassing in huis, zoals een drempelhulp of een wandbeugel, maar vaak genoeg gaat het om grotere aanpassingen waardoor de klant dan weer op een veilige manier zijn huis in kan. Of door een aanpassing gebruik kan maken van de badkamer of de keuken. Daar wordt de klant gelukkig van en dan is mijn dag weer goed”.
“Ik vind het uitdagend om samen met collega’s bouwkundig naar situaties te kijken en naar oplossingen te zoeken”
“Bij iedere klant en klus zijn we nauw betrokken. Dat is mooi, maar vaak is dat ook confronterend. Vooral als een klant in de laatste fase van zijn leven is. Ik ben veel bezig met het plaatsen en herstellen van zorgunits aan huis of in de tuin. Tijdens die klussen kijken mensen niet naar hoe mooi iets wordt. Zij zijn ermee bezig dat het slecht met ze gaat en dat ze met de best mogelijke oplossing willen worden geholpen. Vaak gaat het om mensen met een ernstige ziekte, zoals ALS. De klant vertelt dan over zijn of haar ziektebeeld, waarbij genezing niet meer mogelijk is. Dan word ik met mijn neus op de feiten gedrukt en daar moet je tegen kunnen”. Rick: “Ik heb veel steun aan Jaap bij het leren omgaan met deze trieste situaties. Ik ben pas 18 jaar. Dat is best lastig. Wat moet je dan zeggen tegen zo’n klant? Dan is een goede begeleiding heel belangrijk. Iedere klant is anders en soms zijn klanten ook lastig of chagrijnig en ook daar moet je mee om kunnen gaan”.
vakwerk
“Ik heb de opleiding MBO Timmerman afgerond. Na stageplaatsen in de tuinbouw en de bouw kwam ik via Jaap bij Welzorg Woning op Maat terecht. Ik had op dat moment geen idee wat woningaanpassingen precies inhielden. Ik vroeg me echt af wat het met bouw of aannemerswerk te maken had. Hoe meer ik met Jaap op pad was hoe meer ik zag en leerde over woningaanpassingen. Het is echt vakwerk en mijn opleiding komt goed van pas. Het werk trekt me aan. Het geeft me een goed gevoel om mensen te helpen en om te zien hoe dankbaar ze zijn. Daarom wilde ik na mijn stage bij Woning op Maat blijven werken. Ik wil ook graag een cursus Elektra gaan doen om nog meer te leren en nog meer te kunnen doen in mijn werk”.
“Het is echt vakwerk en mijn opleiding komt goed van pas”
Van 'goedkoop en weinig' naar bruikbaar
Jaap: “Als monteur sta je veel in contact met de adviseurs van Woning op Maat en zij zijn de casemanager van een klant. Ik vind het uitdagend om samen met deze collega’s bouwkundig naar situaties te kijken en naar oplossingen te zoeken. Per klant hebben we te maken met een budget dat we vanuit de gemeente voor een woningaanpassing krijgen. Het is dan aan ons om te kijken hoe we de woningaanpassing binnen dat budget kunnen realiseren. Ik vind het geweldig om van ‘goedkoop en weinig’ iets bruikbaars te maken. En in elke situatie gaat het erom dat de klant tevreden is”.
“Ik heb de opleiding LTS Timmerman afgerond. Ik ben jarenlang zelfstandig ondernemer met eigen personeel geweest, waarbij ik aanpassingen uitvoerde bij zorginstellingen. Daarna ben ik een tijdje casemanager geweest, maar ik wilde liever met mijn handen werken. Ik was dus al bekend met de zorgbranche voordat ik via een kennis bij Welzorg Woning op Maat kwam werken. Ik zie mogelijkheden bij Welzorg en til de organisatie, samen met mijn collega’s, graag naar een hoger niveau”.
Welke karaktereigenschappen je nodig hebt om monteur woningaanpassingen te kunnen zijn? Ook daarover zijn Rick en Jaap het eens met elkaar: “Je moet netjes werken, sociaal en flexibel zijn, oplossingsgericht, adequaat, creatief en je moet je kunnen inleven in de klant.” Een gouden duo toch!
Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?
Vacatures 150