Jan Holleman
Eerste autotechnicus Louwman Peugeot, Rotterdam
“Toen die man van de ANWB onze auto weer aan de praat kreeg, wist ik onmiddellijk: dit wil ik worden”
ingewikkelde klussen de baas zijn
Op mijn zesde hadden we een keer pech onderweg. Er kwam een monteur van de ANWB die aan de auto begon te sleutelen. Dat vond ik mooi om te zien. Zelf haalde ik in die tijd alles uit elkaar, mijn moeder werd wel eens gek van me.
Het moet begonnen zijn met iets elektrisch, waarschijnlijk een koffiezetapparaat. Meestal lukte het me de meeste spullen weer in elkaar te zetten, soms ging er wat stuk. Toen die man van de ANWB onze auto weer aan de praat kreeg, wist ik onmiddellijk: dit wil ik worden.
“Het is tegenwoordig heel belangrijk dat we de milieuverontreiniging zo laag mogelijk houden. Een paar gram meer uitstoot en alle toeters en bellen gaan rinkelen”
Ik ben technisch specialist en leermeester voor de leerlingen die we hier hebben rondlopen. Eigenlijk doen we alles, van bandenwissel tot motorrevisie. Maar ik heb me gespecialiseerd in diagnosestelling. Daar ben ik nu ook mee bezig. We hebben een auto met een storing bij de kleppenafstelling. Een lastig probleem, omdat het zich maar af en toe voordoet. Dan weer een paar weken niet, dan weer wel. “Soms gaat er een lampje branden,” zegt de eigenaar.
Eenvoudig gezegd komt het probleem hierop neer: als de zuiger omhoog komt, gaat er een klep open om brandstof door te laten. Er ontsteekt een vonk, die voor de verbranding zorgt, waardoor de druk verhoogt en de zuiger naar beneden drukt. Er ontstaat arbeid. De motor functioneert goed, dat is het probleem niet. Toch is de verbranding niet optimaal want er gaat wel een lampje branden, we hebben storing. Wat is er aan de hand?
Probleemoplossend denken
Zo’n probleem is tegenwoordig een stuk lastiger op te lossen dan vroeger, toen je met een elektrisch stroompje kon achterhalen waar een storing zat. Nu krijgen we een digitale boodschap, die uit enen en nullen bestaat. We hebben tot nu toe de bedrading doorgemeten en de elektrokleppen vervangen. Daar blijkt het probleem niet te zitten. Het probleem is niet de elektroklep maar de aansturing of de oliedruk, waardoor de motor zijn werk niet helemaal goed kan doen. Dat zorgt nauwelijks voor prestatieverlies, maar wel voor ietsje meer uitstoot. En het is tegenwoordig heel belangrijk dat we de milieuverontreiniging zo laag mogelijk houden. Een paar gram meer uitstoot en alle toeters en bellen gaan rinkelen. In de computer van de auto dan, daar geeft een datastroompje nu aan dat er een probleem is. Er moet iets met de afstelling aan de hand zijn. We gaan nu kijken of het zeefje van de oliepomp wat verstopt is. Als dat verstopt is, krijg je minder druk en kan dit probleem ook veroorzaakt worden.
Ik ben uiteindelijk niet bij de ANWB gegaan, want ik had gehoord dan je dan ook ’s nachts op pad, dat vind ik niets, ’s nachts hoor je in je bed te liggen of in de kroeg te zitten. Monteur ben ik wel geworden, en ik houd nog steeds van ingewikkelde klussen, zoals deze. Ik weet dan ook zeker dat ik er wel achter kom. Ik zeg altijd: er gaat er geen één van mij winnen.
Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?
Vacatures 150