Jilles Coljee
Monteur Nimag, Vianen
“Ik heb het leukste werk dat er is”
In deze motor zat een tik. Vreemd, hij had nog weinig uren gedraaid. Dat is niet de bedoeling. Wij hebben de motor naar de technische afdeling laten komen en uit elkaar gehaald. Onze conclusie: waterslag. Dat betekent dat er op een of andere manier water in de motor is gekomen, waardoor de drijfstang krom is getrokken, en hij tegen de cilinderwand liep. Dat veroorzaakte de tik.
Omdat ik echt een allround monteur ben, die graag allerlei uiteenlopende problemen oplost, ben ik ooit bij de Wegenwacht gaan werken. Dat heb ik achttien jaar gedaan, totdat de onregelmatige diensten me te zwaar werden. Toen zag ik een vacature van Suzuki Nederland: men zocht een technisch specialist voor buitenboordmotoren, motorfietsen en auto’s. Bij motorfietsen gaat mijn hartslag altijd sneller slaan, en met buitenboordmotoren had ik al ervaring: vroeger hielpen we ook wel mensen die pech hadden met hun motorboot, als de wegenwachtauto tenminste bij de boot kon komen.
“Wij zijn hier een beetje de troubleshooter”
kleine ingreep, groot verschil
We pimpen ook auto’s en motoren. Soms zit er bij een goedkope uitvoering van een bepaald model geen cruise control ingebouwd. Maar het kan goed zijn dat een potentiële koper het verschil tussen een goedkope uitvoering en de duurdere, waarin de cruise control wel zit, te groot vindt. Wij kijken dan of het rendabel is het systeem zelf in te bouwen. Soms laten we een auto of een motor er wat stoerder uitzien, bijvoorbeeld door andere bumpers op een auto of koplampen op een motor te zetten, waardoor zo’n model een hele andere uitstraling krijgt. Een kleine ingreep kan de verkoop een enorme boost geven.
Wij zijn hier een beetje de troubleshooter: als een dealer er zelf niet uitkomt, wordt in overleg met de technische afdeling besloten of we de auto hierheen laten komen. Vaak denken automonteurs te moeilijk, waardoor ze op het verkeerde been worden gezet. Wij beginnen dan opnieuw, helemaal vooraan bij het probleem.
Bij deze buitenboordmotor dachten we eerst dat er misschien een scheur in het motorblok zou zitten. Daardoor zou er koelwater bij de olie kunnen komen. We konden zien dat er water in de olie zat; de olie was namelijk verkleurd, had een chocomelkleurtje gekregen. Toch bleek er geen scheur te zijn.
Het moet misgegaan zijn bij de tewaterlating van de motor. De staart van een buitenboordmotor moet daarbij altijd omhoog staan. Is dit niet zo dan kan er water via de uitlaat terugslaan in de motor. Dat is hier waarschijnlijk gebeurd. We zagen ook roestsporen bij de cilinderwand. Het is de motor van een brandweerboot en die heeft waarschijnlijk veel haast gehad bij het te water laten. Tijdens het vervoer op de trailer is de staart namelijk naar beneden. Omhoog halen kost tijd.
Hoe dat met de klant afgehandeld wordt, weet ik niet precies. Wij zijn er hier in de werkplaats voor om de technische mankementen te verhelpen. Als het me lukt zo’n probleem op te lossen, ga ik met een grote smile naar huis. Dan denk ik: ik heb het leukste werk dat er is.
Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?
Vacatures 149