Leonie Snijders

Adviseur Wet Langdurige Zorg (Wlz) RSR, Breda

“Dat je klant deelneemt aan de wereld in plaats van in z’n kamer zitten, daar doe je het voor”

Ik ben sinds 2006 werkzaam in de hulpmiddelenbranche en elke dag is weer anders. Ik heb gewerkt in de Wmo én Wlz. Het kader is altijd hetzelfde, maar daarbinnen kun je veel kanten op. Het mooie is dat je actief samenwerkt, in teamverband. Je bepaalt samen met de ergotherapeut wat het beste is voor de cliënt. Wat heeft de cliënt nodig? Wat kunnen we doen in zijn of haar belang. Dat is mooi, iedereen heeft hier een stem. We hebben maar één doel en dat is om het beste voor de cliënt voor elkaar te krijgen.

Ik heb best wel een complexe doelgroep. Daar ligt wel echt voor mij de uitdaging. Dat zijn voor mij de mensen waar we het verschil kunnen maken. Als we een half jaar bezig zijn om voor iemand een rolstoel te leveren en iemand rijdt er zo mee weg, helemaal gelukkig, dan blijft dat geweldig. Daar doe je het voor. Dat is voor mij de kern van mijn werk. Soms is het wel echt puzzelen om de juiste oplossing te kunnen bieden. Je kunt niet altijd optimaal iets regelen, maar je kunt er wel voor zorgen dat iemand mobiel wordt. En daarmee een stukje onafhankelijkheid terugkrijgt.

“Ik probeer ook altijd de rolstoel zó te maken dat je vooral de cliënt ziet. En niet de apparatuur”

het menselijke aspect

Ik kijk echt naar de mens achter de mens. Wat wil je echt? Waarom wil je dat? Wie ben jij als persoon? Waar kom je vandaan en waar sta je voor? Dat is waardevolle informatie waarmee je iemand echt leert kennen. Het geeft je inzicht in wat er speelt bij elke cliënt om vervolgens een hulpmiddel te bieden dat ondersteuning biedt. Ik denk dat het heel belangrijk is om de mens achter de voorziening te blijven zien. Ik probeer ook altijd de rolstoel zo te maken dat je vooral de cliënt ziet. En niet de apparatuur.

Om die reden voer ik de regie over alles wat er technisch moet gebeuren. Ik bewaak het hele proces, van de keuze van de rolstoel tot aan de levering. De ergotherapeut start het proces en kijkt naar het medische stuk. De cliënt staat bij ons altijd centraal. Het menselijke aspect is belangrijk en nodig om tot een technische oplossing te komen die maximaal compenseert.

Als je echt tot de juiste samenwerking kan komen, dan kun je mooie dingen bereiken. Ik heb bijvoorbeeld een cliënt die binnenkwam in een instelling en nog maar één vinger kon bewegen toen hij uit zijn coma kwam. Hij rijdt nu rond en gaat elke dag een klein beetje vooruit. Het allermooiste is dat wij meebewegen. Dat geeft hem dan weer de kracht en motivatie om beter te worden. Stapje voor stapje. Het deelnemen aan de wereld in plaats van in je kamer zitten. Daar werken we voor. Op het tempo dat past bij de cliënt.

Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat je altijd eerlijk moet zijn naar elkaar en je cliënt. Verwachtingen managen, duidelijk zijn in wat je doet en wat je kunt en ook waar je geen invloed op hebt. Uiteindelijk zorgen we er met z’n allen voor dat iemand weer mobiel en zelfredzaam is. Het geeft zoveel waardigheid en dat is belangrijk en waardevol.

Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?

Vacatures 135

Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?

Vacatures 135