Marieke van Balkom
Adviseur Welzorg, Breda
“Alleen als de klant en ik elkaar vertrouwen, dan kunnen we tot oplossingen komen”
100% vertrouwen
Vertrouwen. Dat is een belangrijk woord in mijn vak, daar zit een wereld achter. Alleen als de klant en ik elkaar vertrouwen, dan kunnen we tot oplossingen komen.
Zo ook met een cliënt met een bijzondere zithouding. De ergotherapeut had het advies uitgebracht dat deze mevrouw een bijzondere zitting nodig had, een ‘ergozit’. We zijn daarmee aan de slag gegaan, echter dit bleek absoluut niet de juiste oplossing te zijn. Wat in de therapie klopte, bleek in de praktijk het tegenovergestelde resultaat te geven. Bij de evaluatie van de rolstoel gaf de cliënt aan bang te zijn. Ze had er weinig vertrouwen in dat er een rolstoel was waarin ze wel langdurig en pijnvrij kon zitten. Met tranen in de ogen heeft deze client de pijn en de problemen bij het zitten beschreven, en laten zien. Doordat deze client dit aandurfde konden we verder analyseren en verder gaan zoeken. Ik ben bij deze client aan de gang gegaan met de zithouding. Uiteindelijk was ze geholpen met een “standaard vastframe rolstoel” met wat kleine aanpassingen, vanuit Welzorg Professional. Haar vertrouwen was beloond en dat heeft natuurlijk ook weer een positief effect op mij als Welzorg adviseur.
“Het zit in je om mensen te helpen voor wie bewegingsvrijheid geen vanzelfsprekendheid is”
Dat iemand je 100% vertrouwt en jou toelaat in diens persoonlijke ruimte en leven, dat is zo mooi en bijzonder. Dan wil ik niets liever dan die cliënt het vertrouwen geven dat het goed komt. Dan stop ik pas als het probleem is opgelost.
Een paar maanden na het afronden van mijn opleidingen bewegingstechnologie en fysiotherapie ben ik gaan werken bij Welzorg. En dat doe ik al 12,5 jaar. Ik heb altijd wel de behoefte gehad om mensen met een lichamelijk beperking op een praktische manier verder te helpen. Met een middel dat je aanbiedt en waardoor iemand zelfredzaam, mobiel en onafhankelijk wordt. Deze behoefte komt bij mij van binnenuit, het heeft er altijd al bij mij ingezeten. Zo liep ik stage in de Filipijnen en deed vrijwilligerswerk in Indonesië, in een weeshuis met gehandicapte kinderen. Dat doe je ook niet zomaar, dat zit in je om mensen te helpen voor wie bewegingsvrijheid geen vanzelfsprekendheid is.
meer dan een adviseur
Soms stuurt een klant mij een whatsappje. Dat gaat dan bijvoorbeeld over een afspraak met de huisarts maar soms is het ook ingrijpender, zoals iemand die mij berichtte dat haar familielid was overleden. Ik ben niet alleen de adviseur die voor de rolstoel komt. Door de band die je krijgt met je klant, maak je ook een beetje deel uit van hun leven. Je bent als klant al kwetsbaar. Dan is het fijn als je niet telkens opnieuw je verhaal moet doen, maar dat er iemand langskomt die al een band met je heeft.
Je kan maar een kleine bijdrage leveren, dus als je dat doet, doe het met passie. Dat breng je over op je collega’s en je klanten.
Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?
Vacatures 150