Nick Cevat
Eerste Autotechnicus Lexus, Amsterdam
“Als er iets complex de garage binnenkomt, duik ik erop. Die wordt voor mij vandaag”
Specialistische uitdagingen
Deze bougie ruikt naar benzine. Dat is niet goed, dan ontbrandt de benzine niet meer, en werken de zuigers niet meer mee. De auto kreeg ik gisteren binnen, het is een 6 cilinder die nog op 4 cilinders liep. Dat kan betekenen dat er iets mis is met de brandstoftoevoer, het kan betekenen dat de luchttoevoer niet goed is, het kan betekenen dat een bobine stuk is, maar er kan ook iets mis zijn met de bougies. In ieder geval kregen de eerste en de tweede cilinder niet de juiste ontsteking. Ik stond voor een raadsel, wat was er aan de hand?
Ik houd van ingewikkelde problemen. Als er iets complex de garage binnenkomt, duik ik erop. ‘Die wordt voor mij vandaag,’ zeg ik dan. Laatst hadden we een Lexus LS 600. Bij die auto was iets mis met de stuurinrichting. Na honderd meter begon de auto flauw naar rechts te trekken. Dat werd tijdens het rijden steeds sterker, totdat je uiteindelijk op de snelweg twee banen opschoof. Een vervelend dingetje. Er waren al verschillende monteurs mee aan het werk geweest, maar het defect werd niet gevonden. Op een gegeven moment kon ik ermee aan de slag.
“Dat was eigenlijk een simpele oplossing voor een ingewikkeld probleem”
Geen dag hetzelfde
De Lexus LS 600 heeft luchtvering. Bij deze auto waren daar al verschillende onderdelen aan vervangen. De computer gaf niets ongewoons aan. Maar ik ben toch gaan meten. Vanaf ’t hart van het wiel naar de grond, en vanaf een bepaalde drager naar de grond. Nadat ik op die metingen een berekening had losgelaten, kwam ik erachter dat de vering niet correct stond afgesteld. Daardoor hing de auto rechts iets meer naar beneden, bijna twee centimeter. Het gevolg daarvan was dat het gewicht van de auto meer op de rechterkant kwam te hangen en hij naar rechts stuurde. Voordat je daar achter bent, ben je een tijdje verder. Ik heb de luchtvering gecorrigeerd, waarna de auto recht kwam te staan en nu weer rechtdoor rijdt. Dat was eigenlijk een simpele oplossing voor een ingewikkeld probleem.
Net als nu bij de bougies. Als eerste ben ik gaan kijken wat er hier ooit aan de auto gesleuteld is. Uit het onderhoudsrapport bleek dat de auto al 270.000 kilometer met dezelfde bougies reed. Dat is lang, heel lang. Deze bougies waren echt verbrand, de afstand tussen de twee ontstekingspolen is te groot geworden, en ze zijn helemaal verkoold. Kijk maar, je kunt dat ook zien, bij de ontsteking moet de bougie koffiebruin zijn, niet zwart zoals deze. Ik ga de bougies vervangen, en dan vermoed ik dat de storing verholpen zal zijn.
Vaak zien de meest simpele dingen er in de autotechniek ingewikkelder uit. Dat maakt het vak ook leuk: er komt iets binnen dat er ingewikkeld uitziet, maar uiteindelijk simpel blijkt op te lossen. Omgekeerd komt net zo vaak voor: er komt een auto binnen met op het oog een simpel probleem, dat veel ingewikkelder blijkt te zijn dan verwacht. Niets is standaard. Dat is maar goed ook, want dat zorgt voor uitdagingen. Daar houd ik van. Je kan wel elke dag hetzelfde doen, maar ik zeg altijd: ‘Ik ben geen robot.’
Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?
Vacatures 150