Ron van Nes
Technisch specialist Louwman Mercedes-Benz, Den Bosch
“Wij hebben een prachtig product om af te leveren”
Al 42 jaar in het vak
Jaren geleden was bij ons in de werkplaats een wat oudere monteur, zo’n beetje mijn leeftijd nu. Hij was altijd degene die de auto’s afleverde. Toen hij met de VUT ging, heb ik zijn baan overgenomen.
Ik ben 42 jaar geleden bij Mercedes Benz in Den Bosch in dienst gegaan. Ik ben nooit buiten Den Bosch geweest – wat werk betreft dan. Ik was de jongste van vier jongens, die allemaal geïnteresseerd waren in het technische vak. Na de LTS kon ik bij de firma Putters helemaal onderaan beginnen: olie aftappen, oliefilter vernieuwen, de auto doorsmeren. Intussen deed ik een opleiding voor Tweede Monteur. Later heb ik nog een tweejarige opleiding gedaan voor Eerste Monteur, met wat specialisaties.
“Veel sneller dan vroeger moeten ze zelfstandig productief worden. Ze zijn goed opgeleid, beter dan wij vroeger”
VAN ASSISTENT NAAR LEERMEESTER
Vroeger klom je op, uit de smeerput naar boven. Langzamerhand mocht je basisonderhoud doen: lichten, banden. Toen ik iets meer verantwoordelijkheid kreeg, hielp ik een monteur de remmen af te stellen, het vieze werk. Zoetjesaan ging ik zelfstandig beurten doen, onder begeleiding van een volleerd monteur.
Nu ben ik zelf leermeester binnen ons bedrijf. Ik krijg die jongens nu. Veel sneller dan vroeger moeten ze zelfstandig productief worden. Ze zijn goed opgeleid, beter dan wij vroeger. Maar ik vind dat ze wel snel in het diepe gegooid worden. Banden draaien en uitbalanceren – dat is een behoorlijke verantwoordelijkheid. Ze worden goed gecontroleerd, maar toch, die jonge gasten maken behoorlijke stappen.
“Tegenwoordig moet je ook meer kunnen dan vroeger: alleen sleutelen is niet genoeg, je moet ook met een computer overweg kunnen”
Omscholing & ontwikkeling
Er is veel veranderd. Thuis begon ik al op jonge leeftijd met wat klungelen aan fietsen en brommers. Nu komen er soms jongens stage lopen die hun brommer naar de fietsenmaker brengen als hij stuk is. Er is een klein aantal jongens dat het echt in de vingers heeft. Die proberen wij eruit te vissen.
Tegenwoordig moet je ook meer kunnen dan vroeger: alleen sleutelen is niet genoeg, je moet ook met een computer overweg kunnen. En als een klus is afgerond, moet je nogal wat formulieren invullen. Je moet ook protocollen kunnen uitleggen, foutcodes kunnen interpreteren.
Ook aan het rijklaar maken van auto’s is veel veranderd. Vroeger controleerde je vooral de bandenspanning en de ruitenvloeistof, zorgde je ervoor dat de auto er mooi, opgepoetst bij stond. Ik heb me omgeschoold tot elektronicaspecialist. Dat moet ook wel, nu zijn er allerlei alarmsystemen die voor de aflevering gecontroleerd en afgesteld moeten worden.
Wij bouwen ook wel voertuigvolgsystemen in. Een Mercedes Benz is standaard uitgerust met een ‘immobilizer’, dat wil zeggen dat zo’n auto alleen te starten is met de originele sleutel. Vaak heeft de auto ook een systeem dat een akoestisch signaal afgeeft wanneer je de deur forceert of een raam inslaat, waarna een alarm afgaat. Bovendien bouwen wij ook nog wel een extern systeem in, dat puur gericht is op diefstalpreventie. Als dat alarm afgaat, wordt de politie ingelicht en wordt de auto automatisch zo geschakeld dat hij niet meer te starten is.
Wij hebben een prachtig product om af te leveren. Vooral de sportievere modellen, die we de laatste tijd vrij veel verkopen, zijn ongelooflijk rijk uitgerust. Ik mag eraan werken, ik mag er een proefrit mee maken, ik mag de auto checken, om te zien of alles naar behoren functioneert. Want stel je voor hoe vervelend het is, wanneer je als klant weg rijdt met zo’n auto, en je hoort onmiddellijk een vreemd, afwijkend geluid, of er trilt iets aan je stuur. Dat wil ik voorkomen door de auto perfect af te leveren.
Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?
Vacatures 150