Tim Spaninks
Schadehersteller, Rijen
“Uitdeuken is echt een kunst. Elke deuk is anders”
Verfijnd werk
Ik ben nu met een blokje hout van binnenuit een deuk aan het uitdeuken. Dat vind ik mooi werk. Neem deze Opel, die is van voren ergens op gereden en er is van achteren op de auto ingereden. Misschien een kettingbotsing. Er moeten twee nieuwe bumpers op, en een nieuwe bumperbalk. Ik maak van niets weer iets.
Ik ben de schade ingerold. Op het VMBO vond ik het monteurswerk een beetje lomp. Dit is verfijnder. Later heb ik op het MBO niveau 2 schade gedaan, en nog weer later heb ik me op niveau 3 gespecialiseerd.
“Ik vind het fijn dat ik weinig contact heb met klanten. Laat mij maar mijn ding doen”
Demonteren en weer opbouwen
Ik vind het fijn dat ik weinig contact heb met klanten. Laat mij maar mijn ding doen. Als de klant tevreden is, kom ik dat op een of andere manier toch wel te weten. Bij schade moet er vaak veel gedemonteerd en later weer opgebouwd worden. Dat vind ik leuk. Ik houd van ‘schroeven’.
Hoeveel er moet worden gedemonteerd verschilt per auto. Bij sommige Toyota’s zitten er maar twee lampjes in de bumper. Mercedes heeft een gelaagd systeem van onderdelen die op elkaar gestapeld zijn. Lampjes, camera’s, sensoren voor de parkeerhulp. Die kunnen na een botsing nog in orde zijn. Dan mag ik veel schroeven, want die oude onderdelen kun je weer in de nieuwe bumper zetten, waardoor het schadebedrag niet te hoog uitvalt. Deze Opel zit er een beetje tussenin.
De bumper komt straks pas. Schadeherstel begint bij het uitdeuken van plaatwerk. Uitdeuken is echt een kunst. Elke deuk is anders.
Je moet eerst achterhalen wat voor deuk je hebt, en hoe je erbij kunt. Als er een scherpe steen langs een auto is gegaan, krijg je een krasdeuk, een lange, oppervlakkige scherpe deuk. Heel anders dan een vouwdeuk, of een ronde deuk zoals deze bij de Opel. Elke deuk is anders en dus moet je elke deuk anders aanpakken. Als je er niet van binnen bij kunt, dan moet je een deuk er als het ware uittrekken. Dat doe ik liever niet, want dan krijg je een punt op het plaatwerk, die je er weer af moet slijpen. Dan blijf je plamuren.
Deze deuk is mooi rond. Ik kan er van binnenuit goed bij. Meestal gebruik ik verschillend gevormde stalen ronde ’tasjes’ om de deuk vanaf de achterkant of binnenkant uit te kloppen. Voor deze rechte deurstijl. Nu gebruik ik een blok hout. Ik duw ik de deuk naar buiten.
Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd de eerste laag plamuur erop te zetten, en die dan te schuren met het grofste schuurpapier, korrel 80. Bij ons in het bedrijf doen de voorbewerkers dat. Ik houd het bij het plaatwerk. Het uiterlijk van deze auto was kapot. Straks zie je niets meer van de schade. Dan is deze Opel weer als nieuw.
Bij Louwman Group zijn we altijd onderweg naar morgen. Niets is zo spannend als de volgende stap die je zet. Kom je ook verder?
Vacatures 150